Gyakran Ismétlődő Kérdések avagy GYIK

Általános kérdések

K: Mit tegyek, hogy szoftverhez jussak?

V: A szoftverek letöltés útján érhetők el. Bővebb segítséget a kezdőlapon található útmutatók nyújtanak.

K: Pontosan milyen szoftvereket tartalmaz az Imagine program?

V: Tartalmazza az operációs rendszereket, fejlesztő környezeteket és a legfőbb szerver termékeket, valamint a fejlesztéshez kapcsolódó SDK-kat, dokumentációkat és néhány segédalkalmazást. Az Imagine programban nem szereplő termékek közül a legfontosabb az Office csomag és a játékok hiánya.

K: Hogyan juthatok hozzá a magyar nyelvi verziókhoz?

V: Amennyiben egy termékből többféle nyelvű verzió is létezik, akkor a termék oldalán van lehetőség a nyelv kiválasztására. Sajnos nincs ráhatásunk arra, hogy a letöltőszerveren az egyes termékek milyen nyelven érhetők el.

Regisztrációval és bejelentkezéssel kapcsolatos kérdések

K: Még a Címtáras bejelentkezés előtt regisztráltam, mi történt a régi felhasználónevemmel és jelszavammal?

V: Működnek továbbra is. Bár a BME Címtár használata lényegesen kényelmesebb, ha az Önnek jobb, használhatja továbbra is a régi felhasználónevét és jelszavát. Ehhez a letöltőszerver oldalán kattintson a Sign In linkre, majd a régi bejelentkező oldalon adja meg az adatait.

K: Még a Címtáras bejelentkezés előtt regisztráltam, használhatom most a Címtáras bejelentkezést?

V: Igen. Ha a Címtárban (Neptunban) megadott e-mail címe azonos a korábbi felhasználónevével, akkor a Címtáras bejelentkezés után a letöltőszerveren meg fogja találni a régebbi letöltéseit és termékkulcsait. Ha a Neptunban más e-mail cím van megadva, akkor a Címtáras bejelentkezés után a letöltőszerveren egy új felhasználói fiók fog létrejönni az Ön számára.

K: Hogyan tudok bejelentkezni a régi felhasználónevemmel és jelszavammal?

V: A letöltőszerver oldalán kattintson a Sign In linkre, majd a régi bejelentkező oldalon adja meg az adatait.

K: Milyen adataimat kapja meg a Microsoft a BME Címtártól?

V: A letöltőszervert nem a Microsoft, hanem egy Microsoft által megbízott cég, a Kivuto üzemelteti. A BME Címtártól kapott adatok közül csak az e-mail címet adjuk tovább a letöltőszerver számára.

K: Mi történik, ha megváltoztatom a Neptunban (és ezzel a Címtárban is) az e-mail címemet?

V: Az e-mail cím megváltoztatása után a következő bejelentkezéstől kezdve a letöltőszerver az új e-mail címével fogja Önt azonosítani. Emiatt a korábban letöltött szoftverekhez tartozó termékkulcsok nem fognak megjelenni a Your Account/Orders oldalon, de helyettük lesz lehetősége újból letölteni azokat, és a rendszer újabb termékkulcsokat is fog adni.

K: A letöltőszerver szerint nem vagyok tagja a Students csoportnak, ezért nem tudok letölteni semmit. Miért lehet ez?

V: Ez tipikusan passzív féléven lévő hallgatók esetén fordul elő, akikre nem vonatkozik az Imagine licenc.

Letöltéssel kapcsolatos kérdések

K: Mit tegyek ha nem megy a letöltés?

V: Ellenőrizze, hogy mást le tud-e tölteni (akár az Imagine szoftverek közül, akár máshonnan az Internetről) vagy csak a kérdéses fájl nem megy. Tapasztalataink szerint a hibakódok magyarázata általában helyes, tehát célszerű az ott felsorolt okokat még egyszer ellenőrizni. Ezen kívül célszerű a Microsoft Update oldalról az összes operációs rendszer frissítést feltelepíteni - volt, akinek ez oldotta meg a problémát. Amennyiben a hiba látszólag nálunk van, a pontos szoftver konfigurációval és a pontos hibaüzenettel forduljon a program adminisztrátorhoz.

K: Hányszor tölthetem le a szoftvereket?

V: Sajnos az Imagine licenc értelmében (és a WebStore szervernek köszönhetően) egy terméket csak egyszer tölthet le (ez még változhat a jövőben).

K: Csak a BME hálózatán belülről érhető el a letöltő szerver?

V: A letöltő szerver elérésével kapcsolatban nincs korlátozás, azonban a szoftverek letöltéséhez rendelkeznie kell érvényes belépési azonosítóval.

K: Mi történik, ha elhagyom a belépési azonosítómat?

V: A WebStore bejelentkező oldalán válassza Forgot your password? opciót.

K: Tanszékek és kollégiumok laboratóriumai hogyan juthatnak hozzá a szoftverekhez?

V: Kérhetnek személyesen Volume Licence verziót, vagy egy-két gép esetén ha nincs szükség Volume Licence verzióra akkor letölthetik az általános verziót.

K: Mit tegyek, ha nem találom a listában (nem tudom letölteni) azt a szoftvert, amihez hozzá szeretnék jutni?

V: Ellenőrizze, hogy ez a szoftver szerepel-e az Imagine programban, és ha igen akkor kérje a program adminisztrátor segítségét.

K: Nem sikerült a letöltés és a hibakód magyarázata sem segített a probléma megoldásában. Mit tegyek?

V: Tapasztalataink szerint a hibakódok magyarázata általában helyes, tehát célszerű az ott felsorolt okokat még egyszer ellenőrizni. Ezen kívül célszerű a Microsoft Update oldalról az összes operációs rendszer frissítést feltelepíteni - volt, akinek ez oldotta meg a problémát.

Telepítéssel kapcsolatos kérdések

K: Operációs rendszert hogyan tudok telepíteni a letöltő szerverről?

V: A letöltő szerverről letöltött image fájlt (ISO) célszerű kiírni pendrive-ra vagy DVD-re, majd onnan bootolni a számítógépet. A DVD írást célszerű a lehető leglassabb sebességgel elvégezni.

K: Kell-e aktiválni a letöltött szoftvereket?

V: Bizonyos szoftverek aktiváció nélkül csak egy meghatározott ideig használhatók, ezért aktiválni kell őket. Az viszont fontos, hogy csak akkor szabad aktiválni egy szoftvert, ha úgy érzi, hogy jól sikerült a telepítés és a közeljövőben nem fogja újratelepíteni. Ez azért fontos, mert egy kulccsal csak meghatározott számú aktiválás hajtható végre.

K: Laborokban egyesével kell aktiválni minden gépet?

V: Természetesen nem. Erre van a Volume Licenc verzió, amit tanszékek kérhetnek a program adminisztrátortól.

K: Honnan lesz telepítő kulcsom?

V: A letöltés során a WebStore automatikusan generál személyre szóló kulcsot minden termékhez, amelyhez szükséges.

K: Mit tegyek ha Volume Licence kulcsot akarok?

V: Ilyen típusú kulcsot csak a tanszékek kaphatnak és személyesen kell kérni a mindenkori program adminisztrátortól.

K: Mi történik, ha elhagyom az aktiváló kulcsaimat (és azok megjelennek az Interneten)?

V: Ez elég nagy hiba, de azért igyekszünk megoldást találni. Kérje a program adminisztrátor segítségét.

K: Mit tegyek, ha aktiválni szeretném a letöltött terméket, de az aktiválás során azt a hibaüzenetet kapom, hogy a termékkulcs már használatban van?

V: Hívja a 2-MSINFO (267-4636) vagy a hibaüzenetnél megjelenő telefonszámot, ahol az ügyintéző tud segíteni ezen a problémán. Feltétlenül tudassa az ügyintézővel, hogy az egyetemi Imagine licenc keretében használja a szoftvert!

K: Mit tegyek, ha aktiválni szeretném a letöltött Windows klienst de hardver változás miatt ezt már nem engedi meg a rendszer?

V: Hívja a 2-MSINFO (267-4636) vagy a hibaüzenetnél megjelenő telefonszámot, ahol az ügyintéző tud segíteni ezen a problémán. Feltétlenül tudassa az ügyintézővel, hogy az egyetemi Imagine licenc keretében használja a szoftvert!

K: Mit tegyek, ha nem tudom a második számítógépemen (otthoni, laptop) aktiválni a szoftvert?

V: Írjon levelet a program adminisztrátornak "Második aktiválás" tárggyal.

Licenccel kapcsolatos kérdések

K: Miért van külön Campus és Imagine licenc?

V: A két program kiegészíti egymást, a Campusban például vannak Office termékek, míg az Imagine licenc nem tartalmazza ezeket.

K: Telepíthetem-e a szoftvereket az otthoni gépemre?

V: Természetesen igen.

K: Használhatom-e a hallgatói jogviszonyom megszűnése után is a szoftvereket?

V: Az intézmény elhagyása után a már feltelepített szoftvereket nem kell eltávolítani a gépről, azok továbbra is használhatóak a licencben meghatározott esetekben, azonban újratelepíteni már nem szabad.

K: Üzleti célra használhatom ezeket a szoftvereket?

V: Az Imagine keretében letöltött szoftverek csak tanulmányi vagy kutatási célokra használhatók (lásd licenc).

K: Mi az, hogy „oktatási-kutatási” célból?

V: Az Imagine keretében megszerzett szoftvereket arra lehet használni, hogy az intézet oktatói és hallgatói a termékekkel kapcsolatos képzésben ki tudják próbálni azokat, illetve hogy a szoftverek rendelkezésre álljanak a velük kapcsolatos kutatáshoz. Az szoftvereket nem lehet infrastrukturális célokra (például intézeti belső levelezés megvalósítására vagy általános célú fájlszerver céljára) felhasználni. Ha azonban a fejlesztői oktatáshoz szükséges egy webszerver, erre jogosan használható az Imagine-ben található Windows Server.

K: Hogyan tudom igazolni a BSA felé, hogy jogosultan használom az Imagine szoftvereket az otthoni gépemen?

V: A szoftverkulcs alapján tudja igazolni, hogy az Imagine programból származik a szoftver. Problémásabb ügyekben forduljon a mindenkori program adminisztrátorhoz.

K: Tartalmaz-e az Imagine licenc Windows Terminal Services licencet?

V: Az Imagine program Windows Terminal Services ügyfélhozzáférési (CAL) licenceket foglal magában. Bővebb információ az MSDN oldalain található.

K: Passzív féléven lévő hallgatókra is vonatkozik az Imagine licenc?

V: Nem, passzív féléven lévő hallgatók nem jogosultak az Imagine licenc keretében biztosított szoftverek letöltésére és használatára.

Új termékekkel kapcsolatos kérdések

K: Mikor lesz letölthető az XY termék legújabb változata?

V: Sajnos nincs ráhatásunk arra, hogy egy adott termék mikor kerül ki a letöltőszerverre. Az üzemeltetők tisztában vannak azzal, hogy az új termékekre (főleg az operációs rendszerekre) komoly igény van, de a tapasztalatok alapján így is eltart pár hétig, mire egy terméket letölthetővé tudnak tenni.

K: Mikor lesz letölthető az Office XY verziója?

V: Az Imagine licenc nem tartalmazza az Office termékeket, azokat csak a Campus licencen keresztül lehet elérni. Nem tudjuk, hogy az Office melyik verziója és mikor lesz elérhető a Campusban.

K: Mikor lesz elérhető az X termék magyar változata?

V: Nem tudjuk, hogy mikor készül el a Microsoft egy termék lokalizálásával és azt sem tudjuk, hogy mikor lesz elérhető a letöltő szerveren. Mindent megteszünk, hogy ez minél hamarabb megtörténjen, de nincs beavatkozási lehetőségünk, azaz nem rajtunk múlik.